Ma Emma, Flóra, Virág névnap van.
Fiók
Jelszó:
Legnépszerűbb
Tisztelt Bódis Gábor!
Engedje meg, hogy röviden válaszoljak a Napló 28. számában közölt vezércikkének néhány mondatára. >
Pornó anziksz
Nem is sejted, Szilvia, mostanában mennyit ábrándozok a fenekedről. Pedig tizenegynaponta kimondottan ezért vonulok a guggolva >
Csetnikek és usztasák
MÁSKÉNT EZ NEM TÖRTÉNHETETT! Azok után sem, hogy Belgrádból, illetve Zágrábból a vasárnap esti maksimiri polgárháborút előre >
Egy levél a szabadkai szökőkútról - a szökőkútért
A szabadkai főtéren lévő (zöld) Zsolnay-szökőkutat 1985-ben avatták fel. A polgárok szívükbe zárták, és örömet leltek >
Tanmesék felnőtteknek
Csak kevés embernek adatik meg a látnoki képesség, engem viszont igenis ilyen kivételes hajlammal áldott meg >
Két kezünket összetéve…
Három dologról szeretnék említést tenni, talán nyomot is hagyni, június harmadik vasárnapjának éjszakáján készült rövid >
Szárnyát vagy combját?
Az előző részben az olaszos ízek voltak az étlapon, gasztronómiai naplóm folytatásában a kicsi kínai falatkák >
It's toasted
Rengeteg katonatörténetet hallottam már, a legtöbb vicces kis sztori, kerülve a komoly dolgok ecsetelését. Inkább anekdoták >
Isten éltesse, Tanár úr!
Az egyetemen még szerencsém volt dr. Szeli István előadásait hallgatni. Soha nem jött készületlenül, soha nem >
Tisztelt Ágoston András!
Sokáig töprengtem, válaszoljak-e egyáltalán levelére, amelynek felszólító hangneme – őszintén megvallva – egy magunk mögött vélt >
Pásztornak, Végelnek egy a hangja
A megújulás ambíciójáról, a megújulás és az összefogás esélyéről beszélt Pásztor István a Vajdasági Magyar Szövetség >
Lelkierő és türelem
Újvidéken szálltunk fel a Belgrád-Bécs nemzetközi gyorsra. Egy hatüléses fülke, a szemközti oldalon két munkásformájú ember >
Mit tehetünk?
Kelepcében vagyunk, a történelem túszai, mondhatnám. Mert történelmi viták látszanak eldőlni manapság itt, a balkáni térségben is, méghozzá stílusosan, igazi, hamisítatlan balkáni módon: nyers erő és a levantei ravaszkodás eszközeivel, a nagyobb nép – nagyobb igazság, az aki bírja, marja elve alapján.
Egész népek, népcsoportok sorsával dobálóznak az önnevezte vajdák és fejedelmek, térképeket rajzolnak át, tartományokat törölnek el és újakat találnak ki mondvacsinált „ősi” jogokra hivatkozva. Ahogy a „politikusok” szeretik mondani: minden opció az asztalra került, épp csak az olyannyira áhított Európa látszik mind messzebbnek, a demokratikus kibontakozás, mind ködösebbnek, az egyes ember jelene és jövője mind bizonytalanabbnak. A zavaros célú belháború még fel sem lángolt igazán, máris hihetetlen pusztítást vitt végbe: az eddig Jugoszláviának nevezett földrajzi-politikai képződmény szétesőben van, a benne összezárt-összekevert népek halálos ellenségekként néznek farkasszemet egymással. A káosz és a barbárság kora köszönt ránk a civilizáció romjain napról-napra tengődő tömegek múlttalan-jövőtlen „szürkülete” – már ahogyan ezt Ortega y Gasset jóelőre megjósolta. Az elértéktelenedés, a teljes igénytelenség, a puszta túlélés, a „gyökérrágás” balkáni változata, amelyben ránk, az önrendelkezés jogától eleve megfosztott, túszként kezelt kisebbségre még egy külön, járulékos „szerep” is vár: a robotoló, igavonó, kussoló „rája” szerepe. Egyelőre még csak licitálnak rá, ijesztgetik, pujgatják rá dühös kutyáikat, mindenáron ki akarják ugratni évszázados, bölcs nyugalmából, a más népekkel való békés együttélés kipróbált tapasztalatait erőszakkal szétzilálják, fiait belerángatják értelmetlen, véres háborújukba, és valahol a „stábjaikban” már előkészítették számára a „végleges megoldást”.
Mi lesz veled, Vajdaság? Mi lesz veled, dolgos, hallgatag, türelmes vajdasági magyar népem? Nem is kérdés ez már, csak panaszszó, kétségbeesett, sötétben tapogató, értelemkereső esedezés nem létező égi és földi igazságért, mint a jégesőben szőlejét kisbaltával aprító parasztember elkeseredett gesztusa: „Lássuk hát, Úristen, mire megyünk ketten?”, aminek a legmélyén a mégis-megmaradás titkolt és hitt reménysége munkál. Mert mit is tehet a szellem-ember ma és itt, ha vajdasági és magyar? Akármit, csak épp nem hallgathat, nem bújhat meg odújában, nem ápolgathatja néma tehetetlenségét, már előre is beletörődve a megmásíthatatlanba.
Ilyen végletes, élére állított helyzetekben, mint a mai, nem csoda, ha alkotó értelmiségünk is megzavarodott, iránytűjét vesztette, támpontjaitól megfosztva bolyong a bizonytalanságban. Persze, hogy nem állhat fáklyaként a népe elé, mint a romantika korában, talán még politikai szereplésre sem alkalmas mindegyikünk, kivált ha még elszámolni valója is van önmagával és a múltjával (jómagam ezt szóvá is tettem ritka „közéleti” fellépéseim egyikén, azért is vezekelve, amit nem tettem hosszú pályafutásom alatt, az öntetszelgő mazochizmus vádját is vállalva), utóvégre az elmúlt „szocialista” időszak bűnös mulasztásait, sok-sok rossz megalkuvását, és főleg azok következményeit is vállalnia kell valakinek, de azt az öncsalásnak is beillő attitűdöt semmiképpen sem választhatja, hogy az írót csak műve minősíti és igazolja, tehát csak írnia kell, ez a dolga és semmi más. Tudom, ezzel az állítással hangyabolyba nyúlok, sok írónk eleven sebét tépem fel, de mégis ki kell mondanom, nem csalhatom se magamat, se írótársaimat egy tetszetős, de hamis konvencióval. Nem, a világért se teszem le voksomat azok mellett, akik lapos, földszinti módon kérik számon az író, a művész társadalmi „angazsáltságát”. JóI ismerem, magam is képviselem a művészi alkotómunka szuverén, esztétikai öntörvényűségét, elismerem, hogy a múltban is, ma is megannyi csúf visszaélést kíséreltek meg és alkalmaztak sikeresen ez ellen a szent és sérthetetlen elv ellen. Nem vagyok teoretikus, nem is bonyolódnék szívesen elméleti vitákba, mégis biztos vagyok benne, hogy látszólag „antiesztétikus” álláspontomnak szilárd elméleti fogódzói is vannak. Csak emlékeztetnék Gide és Maritain nevezetes vitájára (legutóbb Németh Lajos, a nemrég elhunyt művészettörténész egy cikkében bukkantam rá e vita tömör és érzékletes méltatására), melyben, mint tudjuk, Gide a kikezdhetetlen „művészi szuverenitást” képviselte, miszerint az alkotó művész elsősorban az önmaga létrejöttében, feltárulkozásában értéket produkáló művel, azaz a művészettel szemben felelős. Az a kötelessége, hogy kibontakoztassa e megszületni akaró értéket. Erre kell koncentrálnia, és mindent fel kell áldoznia ennek érdekében. Nem mérvadó tehát egyéni erkölcse (mint Oscar Wilde mondta: „Az, hogy valaki méregkeverő, az semmit sem bizonyít prózájával szemben!”). Maritain a mű „javát”, „hasznát” („bien de l’ouvre”) párhuzamba állítja az emberi célokkal („bien de l’homme”), s ez utóbbiakat, mármint az erkölcsi kategorikus imperatívuszt részesíti előnyben, mert a művész nem a Mű teremtménye, nem is csupán művész, hanem elsődlegesen ember, s mint ilyen, alá van vetve az erkölcsi elveknek. A Művészet aspektusából az alkotó valóban csupán a műve iránt felelős, a Morál szempontjából azonban a Gide-i megállapítás („Annak, amit valaki ír, nincs következménye.”) öncsalás, mert az író, a művész igenis felelős az önmagában és a másik emberben rejlő erkölcsi követelményekkel szemben. Tény, hogy a Művészet és a Morál két autonóm világ, szuverének, ám tudomásul kell venni, hogy mindkettő az ember világa, azaz az ember, mint szellemi alkotó és mind erkölcsi lény, a saját sorsát meghatározó tettek alkotója, mindkét világnak részese. Miután azonban az ember elsődlegesen ember, semmint író vagy művész, az ember szempontjából az Erkölcs autonóm világa, a belőle fakadó követelményrendszer magasabb rendű, mint a Művészet autonóm világa. Tény, hogy az esztétikai tökélyre való törekvés ringyó-hitű is lehet, a gyilkoló szerkentyűk is „formatervezettek”, egy jól megcsinált rakéta éppoly szép, mint Brancusi madara. Viszont az alkotás valamiképp etikai aktus is, tehát a „minden mindegy” cinizmusa szakmaetikai vétség.
Eddig Gide és Maritain, azaz Németh Lajos. Magamra vonatkoztatva mindezt így valahogy „fordítanám le”: ha, mondjuk tízévenként sikerül két jó sort összehoznom, ez bizony nem igazolhatja a közbeeső tíz évemet, hisz ugyanennyi idő alatt a vajdasági magyarság a tizedével lesz kevesebb, úgyszólván megtizedeltetik, időközben ki tudja hány magyar tagozatot csuknak be, ki tudja hány magyar kisdiák marad ki az anyanyelvű oktatásból, következésképp legalább ennyiért lesznek eleve megfosztva ama „maradandó” két sorom élvezetétől... Jó, ez már nem is öngúny, ez exhibicionizmus; hagyjuk az efféle patologikus következtetéseket. Maradjunk csak annyiban, hogy csakugyan „nem a szöveg dönti el az író helyét”, ahogyan Toldi Éva panaszolja – esetleg rám is gondolva – kritikusi feladatainak megfogalmazása közben. Sajnos, tehetjük hozzá végső engedményként nem is annyira az „író helyét”, mint a „szöveg” kikezdhetőségét értve ezen a sajnálaton.
Hát akkor mégis mit tehet, mit tegyen a vajdasági magyar író itt és most? Íróként tegye a dolgát, írjon, ahogyan tud, és ameddig hagyják; emberként polgárként, erkölcsi lényként, magyarként tegyen meg minden tőle telhetőt emberi, polgári, erkölcsi, magyar integritásáért; álljon ki népe, nemzetisége és minden más nép jogaiért, érdekeiért; szóljon, kiáltson, sikoltson akár (a sikoly is több, mint a néma elfordulás, a dolgok tudomásul nem vétele); tiltakozzon, tüntessen, nyilvánítson polgári engedetlenséget az önkény, a háború, a gyűlölet, a rinocérosz-hatalom és -szoldateszka ellen. Soknak nem sok ez, talán elégnek sem elég, de nem is kevés. Valami. Ébren tart – mondjuk a költő Pap Józseffel.
Kommentek
Ehhez a cikkhez még nem fűztek megjegyzést.
Komment írásához be kell jelentkeznie.
Legfrissebb
Egy illúzió múltja
Végel László nemzedéki művet írt. A szónak itt és nála van még ereje, értelme. Hallatlanul gazdag >
Miskolczi: Semmibe veszik a polgárok kegyeletteljes végbúcsú iránti igényét
„Az aláírók nem ellenségei a hatalomnak, csupán szeretnék megmenteni a temetkezés Szabadkán kialakított hagyományait.” Basity Gréta >
Reagálás A szakma becsülete című írásra
Klemm József: „Ami pedig a tükröt illeti: jómagam nem csak a tükörbe tudok tiszta lelkiismerettel nézni, >
A város hangulatának megörzése nem kérdés
„Ez az interjú a Magyar Szóban Varjú Márta főszerkesztő döntése alapján nem jelenhetett meg.” Tómó Margaréta (Magyar >
Vargabetű
„Mi több: lesz-e egyáltalán olyan párttárs, aki majd kiáll mellette?“ Szabó Angéla (Bozóki Antal blogja): >
Az eurómilliós botránylista
„Milyen elvárások, miféle gazdasági szempontok szerint alakult a kiválasztott cégek rangsorolása.“ Szabó Angéla (Veszprém Kukac): >
Építkezés- és párbeszédkísérlet – illetve ennek veszélye
A párt, annak vezetése és az MNT egyfajta „instant” értelmiségi bázisra szeretne szert tenni. Vataščin Péter (Családi >
Ne ítélkezzünk előre!
Ugyanakkor úgy látjuk, néhány érv szólhat az „igen” mellett is. Második Nyilvánosság: >
Nem rosszak, csak naívak
Természetesen aki elfogadta a meghívást annak sok sikert és eredményes munkát kívánok. Szőke Attila facebook bejegyzése: >
A "biodekor" listáról
„Az egyetem autonóm felsőoktatási intézmény, amely kizárja a pártok beavatkozását.“ Vajdaság Ma: >
Kár a bélyegért!
„Kik lesznek azok, akik még hisznek nekik?“ Bozóki Antal: >
Terrorhangulat a Szabadkai Zeneiskolában?
"A tanárok kilencven százaléka az igazgatónő leváltása mellett szavazna, ha titkos szavazást tartanánk." Tómó Margaréta (Magyar Szó): >