2023. január 29. vasárnap
Ma Adél, Valér névnap van.
Alapító: Bódis Gábor & Németh Árpád (MCMXC)

Fiók

Felhasználónév:

Jelszó:

Legnépszerűbb

Végre egy örömhír: a kvótareferendumon a határon túli magyar állampolgárok is részt vehetnek

És ez még jobb: akinek nincs magyarországi lakcíme, levélben adhatja le szavazatát. >

Tovább

Szeles Mónika exkluzív

1986-ban Mónika valahol Dél-Amerikában megnyerte a korosztályos világbajnokságot, s amikor hazajött, akkor készítettem vele ezt >

Tovább

Európa, a vén kurva

E sorok írójának csak az a törté­nelmi tapasztalat jutott osztályrészéül, hogy hintalovazás közben hallgassa végig az >

Tovább

Egy „Széchenyi-idézet” nyomában

„Minden nemzetnek olyan kormánya van, aminőt érdemel. Ha valami oknál fogva ostoba vagy komisz emberek >

Tovább

The Orbán family’s enrichment with a little government help

„Azt hiszem elképednénk a jelenlegi magyar miniszterelnök korrumpáltságának mélységétől.” Hungarian Spectrum: >

Tovább

Churchill és Bódis békés szivarozása helyett jaltai konferencia

Tulajdonképpen egy farsangi szivarozáson kellett volna találkoznia a krími félszigeten Churchillnek és Bódisnak 1945 februárjában – >

Tovább

A gyertyák csonkig égnek

„Az ember lassan öregszik meg: először az élethez és az emberekhez való kedve öregszik.” Márai Sándor >

Tovább

Egyik gyakornokunk szülinapját ünnepeltük

A bohókás ünnepeltet a kezében tartott tábláról lehet felismerni, amelyik egyben az életkorát is jelzi. Még fiatal, >

Tovább

A kiválasztott nép ilyennek látja Európát

Spitzertől: >

Tovább

A fehér kabát

Gabor,I like your white coat.Your pal,Tony Curtis >

Tovább

A Napló Naplója

Kissé élcelődve azt meséltük, hogy minden a Magyarzó Pistike bálján kezdődött, amikor Árpád a söntésnél találkozott >

Tovább

Szeretet

Amíg egy férfi új autóját fényezte, a kisfia felvett egy követ, és vonalakat karcolt az autó >

Tovább

Napi ajánló

Kormányközeli médiák

Kettős függőségben a délvidéki/vajdasági magyar média

Bozóki Antal
Bozóki Antal
Kormányközeli médiák

A Twitter nélkül is könnyen megállapítható: A délvidéki/vajdasági magyar sajtó a szerb nyelvűnél is rosszabb helyzetben van. Nem egy, hanem éppen két kormányhoz is közeli, két kormányt kell kiszolgálnia: a haladó vajdasági és a fideszes magyar kormányt. Ezeknek az anyagi támogatása nélkül kérdés, hogy fenn tudna-e  egyáltalán maradni. Lehet-e ilyen fokú anyagi függőség mellett egyáltalán a tárgyilagos tájékoztatásról és a közszolgálatiságról beszélni? Ezt a helyzetet mielőbb meg kell változtatni! Bozóki Antal:

Augusztus 17-én a Twitter közösségi média tíz szerbiai médiát jelölt meg „kormányközeliként”. A Szerbiai Rádió és Televíziót, az országos frekvenciával rendelkező Pink, Prva, B92 és Happy televíziót, a Tanjug hírügynökséget, valamint a Kurir, Informer, Politika és Srpski Telegraf napilapokat a kormánnyal együttműködő médiumként nevezte meg.

A közösségi portál a megjelölést azzal indokolta, hogy „olyan médiumokról van szó, amelyek szerkesztési politikáját az állam a pénzügyi juttatásokon keresztül kontrollálja, közvetlen, illetve közvetett módon. Vagyis a médiatartalomra, az összeállításra és a tartalom közlésére politikai hatásgyakorlás figyelhető meg”.

Az állammal együttműködő megjelölés, a Twitter magyarázata szerint, a kormánytisztviselők utasításaitól, az állam és a médiumok közeli kapcsolatától, illetve a hozzájuk közel álló egyének utasításaitól függ.

A közösségi oldal nem ajánlja majd ezeknek a médiumoknak a tartalmait, és nem is teszi hangsúlyossá a médiumok által közzétett bejegyzéseket.

A Twitter a régióban egyedül a szerbiai médiákat jelölte meg „kormányközeliként”. Ez azt is jelenti, hogy az említett médiák nem függetlenek a munkájukban.

A leminősítő megjelölés célja, hogy felhívja a használók figyelmét, hogy ezeket a médiumokat fenntartással kell kezelni, mivel a szerkesztéspolitikájuk az állam, illetve a hatalomhoz közeli személyek lehetséges befolyásától függhet.

Köztudott, hogy Szerbiában gond van a médiák függetlenségével, a sajtószabadsággal.

Az Európai Parlament, a 2021. március 25-i állásfoglalásában a Bizottság Szerbiáról szóló, 2019. és 2020. évi jelentéseiről, „sajnálatát fejezte ki a médiaszabadság romlása miatt” és „sürgette a szerb hatóságokat, hogy hozzanak azonnali intézkedéseket a véleménynyilvánítás szabadságának és a média függetlenségének biztosítása érdekében” (43. pont).

A nemzeti kisebbségi médiának a hatalomtól, a magyar sajtó esetében pedig a Vajdasági Magyar Szövetség irányította Magyar Nemzeti Tanácstól való függőségére utal, hogy a Szabadkán megjelenő „Hét Nap hetilap 30 millió dinár”, az újvidéki székhelyű Magyar Szó Lapkiadó Kft. pedig „105 millió dináros támogatásban részesült» a tartományi kormánytól.

A legnagyobb délvidéki/vajdasági magyar médiaházat, a szabadkai székhelyű Pannon Rádió és Televíziót, a magyar kormány 2011 és 2019 között – a Bethlen Gábor Alapítványon keresztül – több mint kilencmillió euróval támogatta. Emellett, az Alapítvány (2020-al bezárólag) még 3,5 millió eurót különített el a Pannon RTV-nek, csak nem ismeretes, hogy ez az összeg kifizetésre került-e.

A Szerbiai Oknyomozó Újságírói Központ (CINS) adatai szerint, a Pannon RTV a több millió euróért „a magyar kormány érdekeit képviseli, népszerűsítik Orbán Viktort és a Fideszt, s ezáltal növelik a magyar miniszterelnök és pártja befolyását Szerbiában”.

A magyarországi pénzek mellett, a Pannon Alapítvány a szerbiai pályázatokon, 2015-től napjainkig, a Szerbiai Újságíró Egyesület adatbázisa alapján, mintegy 302.000 eurót nyert.

A CINS adatai szerint, Pannon RTV mellett, a Magyar Szó 1.975.000 euró, a Hét Nap 117.500 euró, a Vajdaság Ma hírportál 160 610 euró támogatást kapott az anyaországtól. Még mintegy húsz tájékoztatási eszköz, köztük a topolyai Express TV, a Régió Rádió és a Jó Reggelt Vajdaság „véleményportál” is anyaországi támogatásban részesült.

Nem kell, tehát csodálkozni, hogy ezekben a médiákban egyetlen elemző, vagy bíráló írást nem találni a tartományi kormány, a Magyar Nemzeti Tanács, a „noszai ménesgazda” néven elhíresült Pásztor István pártvezér és Orbán Viktor magyar miniszterelnök tevékenységéről.

Így lehetséges, hogy a Magyar Szó első oldalon közli az ifjú Pásztor (Bálint), a szabadkai városi képviselő-testület elnökének (ön)értékelését az önkormányzat egyéves munkájáról, de egyetlen elemző írást vagy kommentárt nem közöl arról, hogy ebből mi az igaz és mi nem. Például, hogy mi az igazság a „a palicsi aqua-park, a szennyvizek elvezetése, a regionális hulladékfeldolgozó munkája beindulásával” kapcsolatosan? Miért kerül „18 millió dinárba a Szabadkai Városi Könyvtár homlokzatának”, vagy „20,7 millió dinárba a Zsinagóga orgonájának a felújítása”?

Nem csoda, hogy a zentai Identitás Kisebbségkutató Műhely közvélemény-kutatásában részt vevők „a legmegbízhatóbb hírforrásnak a (független – B. A.) Családi Kört tartják, majd pedig a Szabad Magyar Szó következik”. A megkérdezettek szerint „a Facebook megkaparintotta az olvasókat, a napi hírekért pedig nem szeretnek saját házuk tájánál messzebbre menni”.

A Twitter nélkül is könnyen megállapítható: A délvidéki/vajdasági magyar sajtó a szerb nyelvűnél is rosszabb helyzetben van. Nem egy, hanem éppen két kormányhoz is közeli, két kormányt kell kiszolgálnia: a haladó vajdasági és a fideszes magyar kormányt. Ezeknek az anyagi támogatása nélkül kérdés, hogy fenn tudna-e  egyáltalán maradni. Lehet-e ilyen fokú anyagi függőség mellett egyáltalán a tárgyilagos tájékoztatásról és a közszolgálatiságról beszélni? Ezt a helyzetet mielőbb meg kell változtatni!

 

2021. augusztus 25.
Küldje tovább ezt a cikket.

Kommentek

Ehhez a cikkhez még nem fűztek megjegyzést.

Komment írásához be kell jelentkeznie.

Legfrissebb

„Tordán elégedettek”?

Cikkírónk általában nem veszi magának a fáradtságot, hogy körülnézzen a faluban és elbeszélgessen az emberekkel arról, >

Tovább

A népszámlálási eredményekre várva

Nincs válasz a legfontosabb kérdésre: van-e ellenzéki program? Van-e baloldali vagy liberális alternatíva? Vagy pedig arról >

Tovább

Összeborulás vagy elszámoltatás?

Amennyiben a vajdasági magyar közösség helyzetének megvitatására irányuló párbeszédre, vagy változásra  a VMSZ vezetésében és politikájában >

Tovább

„A kézfogás csodája”

Az MNT „alapította” Magyar Szó napilap is a pásztorvilág építésének az egyik tartópillére. Erdődi Edvinát a >

Tovább

Ez lenne Lovas tandíja?

A „példamutató beruházással” kapcsolatban felvetődik az is, hogy Pásztor Istvánnak miért éppen a Szabadkai Városi Könyvtár >

Tovább

Ezt az alkalmat (is) bűn lenne elszalasztani!

Vajdaság Autonóm Tartomány 2023–2030-ig terjedő fejlesztési terve tervezetének a „közszemlére” bocsátása jó alkalom, hogy az MNT >

Tovább

Kovács Vučić szerb elnök magyar hangja

A VMSZ üdvöskéje, Kovács Elvira a szerbiai uniós csatlakozási folyamatért felelős személyek egyike. Ért-e ehhez egyáltalán? >

Tovább

Vučić és Orbán szövetsége: a zsák a foltját megtalálja

A demokrácia hiányával és a túlzott korrupcióval jellemezhető „orosz típusú” kormányzás lényegében mindkét autokratának megfelel – >

Tovább

Szerződésbontás

A junior Pásztor nem említette a háborús bűnösök törlésének szükségét a listáról. Miért? Nem akarja, vagy >

Tovább

Losoncz Márk nyílt leveléről

Párbeszéd lesz, de nem a VMSZ mostani vezetőségével. Sajnálatos, hogy Losoncz Márk gondolatvilága megrekedt a VMSZ-nél, >

Tovább

„Becsicskultak/ becsicskultunk”!

Amit igazán nem értettem, sem a MM-nél, sem VMDK-nál és sok vajdasági magyar ellenzékinél, hogyan lehet >

Tovább

Ellentmondásos, hiteltelen „filozófus”

Feltűnő, egyrészről, „a VMSZ munkájának dicsérete”, másrészről pedig a párt bírálata, ami szinte szakaszonként váltakozik. A >

Tovább