2024. november 23. szombat
Ma Kelemen, Klementina, Kolumbán névnap van.
Alapító: Bódis Gábor & Németh Árpád (MCMXC)

Fiók

Felhasználónév:

Jelszó:

Legnépszerűbb

Végre egy örömhír: a kvótareferendumon a határon túli magyar állampolgárok is részt vehetnek

És ez még jobb: akinek nincs magyarországi lakcíme, levélben adhatja le szavazatát. >

Tovább

Egy „Széchenyi-idézet” nyomában

„Minden nemzetnek olyan kormánya van, aminőt érdemel. Ha valami oknál fogva ostoba vagy komisz emberek >

Tovább

Szeles Mónika exkluzív

1986-ban Mónika valahol Dél-Amerikában megnyerte a korosztályos világbajnokságot, s amikor hazajött, akkor készítettem vele ezt >

Tovább

Európa, a vén kurva

E sorok írójának csak az a törté­nelmi tapasztalat jutott osztályrészéül, hogy hintalovazás közben hallgassa végig az >

Tovább

The Orbán family’s enrichment with a little government help

„Azt hiszem elképednénk a jelenlegi magyar miniszterelnök korrumpáltságának mélységétől.” Hungarian Spectrum: >

Tovább

Churchill és Bódis békés szivarozása helyett jaltai konferencia

Tulajdonképpen egy farsangi szivarozáson kellett volna találkoznia a krími félszigeten Churchillnek és Bódisnak 1945 februárjában – >

Tovább

A gyertyák csonkig égnek

„Az ember lassan öregszik meg: először az élethez és az emberekhez való kedve öregszik.” Márai Sándor >

Tovább

Egyik gyakornokunk szülinapját ünnepeltük

A bohókás ünnepeltet a kezében tartott tábláról lehet felismerni, amelyik egyben az életkorát is jelzi. Még fiatal, >

Tovább

A kiválasztott nép ilyennek látja Európát

Spitzertől: >

Tovább

A fehér kabát

Gabor,I like your white coat.Your pal,Tony Curtis >

Tovább

A Napló Naplója

Kissé élcelődve azt meséltük, hogy minden a Magyarzó Pistike bálján kezdődött, amikor Árpád a söntésnél találkozott >

Tovább

Szeretet

Amíg egy férfi új autóját fényezte, a kisfia felvett egy követ, és vonalakat karcolt az autó >

Tovább

Napi ajánló

Cipelni a hazátlanság gyökereit

Végel László: Temetetlen múltunk – Barlog Károly kritikája

A Temetetlen múltunk esszenciális, sokat boncolgatott kérdése az is, hogy hogyan írjunk a magyar nemzeti kisebbségről. Hogy a jelenlegi társadalmi-irodalmi diskurzus/rend mit vár el ezzel kapcsolatban a kisebbségi (vagy többségi) magyar írótól. Egyáltalán teljesíthetők-e ezek a „kívánalmak” anélkül, hogy a valóság – és a jó ízlés – ne szenvedne csorbát. Mert talán mondanunk sem kell, hogy az efféle elvárások pont azoktól érkeznek, akik a büszke magyarról fantáziálnak, hogy – és innen a szerzőt idézem – „ezzel is tisztára mossák saját beszari titóista múltjukat”.

Néhány évvel ezelőtt a siófoki könyvtár munkatársai edukatív célzattal létrehoztak egy galériát a legismertebb közösségi portálon, ebben olyan könyvoldalakról készített fotókat tettek közzé, amelyeken hemzsegtek a lapszéli jegyzetek, kijelölések, aláhúzások. Mondanom sem kell, a „szégyenlistán” az én kézírásommal, gondolataimmal is lehetett találkozni. Arra is felhívták a figyelmet, hogy mindez rongálásnak minősül. Elképzelésem sincs, milyen büntetés szabható ki ilyen esetekben, de abban biztos vagyok, ha látnák, mit követtem el nemrég Végel László legújabb könyvében, a Temetetlen múltunk címűben, megszavaznának nekem egy életfogytiglanit.

Ha a lehető legegyszerűbben szeretném megragadni, miben áll Végel prózaművészetének nagysága, azt mondanám: abban, hogy nem alibizik. Nincsenek menekülő mondatok, csak feszes okfejtés; minden bekezdésnek, fejezetnek tétje van, ezért az elbeszélő nem engedheti meg magának a legkisebb mértékű slendriánságot sem. És ezzel természetesen folyamatos (értelmezői) munkát ad az olvasónak is. Csak győzzük grafitceruzával mi, könyvrongálók… Ugyanilyen fontos, hogy bár szövegeinek a múlt a tüzelőanyaga, füstje mégis átszivárog a jelenbe. Párhuzamai olykor meghökkentőek, máskor nevetve kérdezzük: istenem, ugyan hányszor léphet még az ember ugyanabba a folyóba?

Klasszikus írói fogással indul ez az önéletrajzi regény, a (bűn nélküli) bűnös visszatér a tetthelyre, egy faluvégi kis utcában keresi szülőházát – igen, hiszen születésével kapta nyakába a bűnt, sorsát, amelyet vinnie kell magával egy életen át. Tisztában van e küldetés kudarcával, biztos abban, hogy egy „faluvégi tévelygőnek nincs más választása, mint ide-oda cipelni a hazátlanság gyökereit, néha ide, néha oda, tudva, hogy a gyökerek sehol sem találnak táptalajra”, mégis hisz abban, hogy ha valamilyen módon visszajuthat az eredethez, talán megérthet valamit rendkívül komplex, sokrétű hontalanságából.

A Végel-életmű egyik legmeghatározóbb, sokszor visszaköszönő eleme a bűn nélküli bűnösség, illetve a kollektív bűnhődés problematikája. „Lehet-e személyesen elkövetett vétség nélkül bűnhődni?” – olvashatjuk ebben a kötetben is a költői kérdést. Költőit, hiszen mi, akik ebben a térségben cseperedtünk emberré, tudjuk, hogy bűnhődni bármiért, bármilyen körülmények között lehet.

Önmagában is érdekes a regény címe, amely a múlt feldolgozhatatlanságára utal, egyszersmind az apák és anyák azon igyekezetére, hogy megóvják gyermekeiket a csalódástól, minél tovább megtarthassák számukra a szocializmus táplálta reményt. A múlt eltemethetetlensége szintén összefüggésbe hozható a bűn nélküli bűnösség gondolatával, hiszen éppen az képtelen elhantolni múltját, aki nem tudja megérteni annak egyes eseményeit, például azt, hogy miért kellett ok nélkül bűnhődnie. Ugyanakkor egy másik körülmény is a múltfeldolgozás ellenében hat, és itt célszerű a kötetből idézni: „Az igazsághoz tartozik, hogy szüleink nem csupán miattunk, védettségünk érdekében némultak el, hanem azért is, mert a szocializmus narkotizáló ölelésében lehetetlen volt feldolgozni a múltat, amely újra és újra temetetlen maradt. A szocializmus gyógyír volt a királyi Jugoszlávia okozta sebekre, háború utáni fájdalomdíj, amelyet sztoikusan elfogadtak.” Ez a gondolat, miszerint a jugoszláv szocializmus megakadályozta a múlt eltemetését, még izgalmasabb fénytörésbe kerülhet, ha mellé tesszük György Péter Apám helyett című könyvének azon fejezetét (Amnéziaterápia), amelyben felidézi a Kádár-korszak kezdetének legmeghatározóbb mozzanatát, amikor is Kádár János 1957. május elsején a Hősök terén tartott beszédével „befejezett múlttá tette” a Horthy-rendszert és a magyar zsidókkal szemben elkövetett kegyetlenségeket. Magyarán eltemette a múltat, „amelyről többé nem kellett beszélni, amire végre nem kellett emlékezni”. (Az idézet György Pétertől származik.) Erős a gyanúm, hogy Végel és György e két, egymással ellentétes terminussal (eltemetett és temetetlen múlt) lényegében ugyanazt a valóságot nevezi meg, hogy tudniillik a szocializmus az embereket némaságra ítélte; mégis megérne egy mélyrehatóbb komparatív vizsgálatot, hogy az egyes kelet-európai szocializmusok miként számoltak le a múlttal – temették vagy eltemetetlenül hagyták-e?

Végel a kötetben roppant precízen és érzékletesen festi meg a jugó szocializmus, illetve a titói Jugoszlávia természet- és lélektanát. Megtudhatjuk, hogy a titói szocializmus a felnőtté válás ellen dolgozott, szerette volna a lehető legtovább megtartani a gyermeklétet és az ezzel szoros összefüggésben lévő kritikanélküliséget, a bírálatra való képtelenséget. Titónak 1968-ban kellett először ráeszmélnie arra, hogy igyekezete hiábavaló, nem akadályozhatja meg a felnőtté válást, és ez politikai irányváltáshoz is vezetett. Tulajdonképpen itt is tetten érhető az, amire e szöveg bevezetőjében utaltam, hogy a jelenbe átcsap a múlt füstje. Bármilyen meglepő, az autoriter(ré váló) kormányok manapság is az oktatás lezüllesztésével szeretnének maguknak olyan irányítható zombikat nyerni, akikből a kritika utolsó cseppje is hiányzik.

A Temetetlen múltunk esszenciális, sokat boncolgatott kérdése az is, hogy hogyan írjunk a magyar nemzeti kisebbségről. Hogy a jelenlegi társadalmi-irodalmi diskurzus/rend mit vár el ezzel kapcsolatban a kisebbségi (vagy többségi) magyar írótól. Egyáltalán teljesíthetők-e ezek a „kívánalmak” anélkül, hogy a valóság – és a jó ízlés – ne szenvedne csorbát. Mert talán mondanunk sem kell, hogy az efféle elvárások pont azoktól érkeznek, akik a büszke magyarról fantáziálnak, hogy – és innen a szerzőt idézem – „ezzel is tisztára mossák saját beszari titóista múltjukat”.

De az önéletrajzi regény énelbeszélője természetesen nemcsak a „beszari titóistákat” ostorozza, hanem mindazokat, akik látszólag a köz érdekében cselekednek, és tulajdonképpen ezzel robbantják még jobban szét az amúgy is napról napra apadó vajdasági magyar közösséget. Sajnos egyet kell értenünk vele abban, hogy „minél harsányabban szól a Himnusz, annál kevesebben maradnak a szülőföldön”. Talán csak abban téved – ha megengedhetek magamnak egy ilyen szubjektív olvasói észrevételt –, hogy az úgynevezett vajdasági elitről értekezve az „elit” szót használja. Persze, az is lehet, hogy csak én láttam bele túl sokat ebbe a kifejezésbe.

Könyvajánlóm végéhez érve szomorúan próbálok számot vetni azzal, mennyi izgalomról, remekbe szabott fejezetről nem szól(hat)tam. De rendjén is van ez így: a recenzióíró nem is hozhat fel a tengerfenékről minden gyöngyöt az olvasónak. Azt viszont elhihetik, hogy Végel László legújabb regénye nekünk – a múltunkról, jelenünkről és jövőnkről egyaránt gondolkodó vajdaságiaknak – kötelező olvasmány.

(Családi Kör) 

 

2019. október 8.
Küldje tovább ezt a cikket.

Kommentek

Ehhez a cikkhez még nem fűztek megjegyzést.

Komment írásához be kell jelentkeznie.

Legfrissebb

VMDK: „A történelmi sebek felszínes kezelése és az érdemi tettek hiánya”

A szervezők célja nem is az 1944/45-ben történt eseményeknek a legújabb kutatások függvényében való újraértékelése, hanem >

Tovább

Szili Katalin eltörölné azt, ami nincs!

A szerb és a magyar nemzet megbékélésének történelmi folyamata korántsem tekinthető befejezettnek. A Boris Tadić és >

Tovább

Megérdemelt díj

Varjú Márta jóvátehetetlen kárt okozott a közösségnek, alkotmánysértő módon megfosztotta a vajdasági magyarságot a széleskörű, sokoldalú >

Tovább

Sajtótájékoztató után - harcolni és túlélni

Magyar Péter olyan nyomás alatt áll, amibe mindenki más már beleőrült, belerokkant volna. Ő egyelőre bírja, >

Tovább

Határeset

Ami megszokhatatlan, az inkább a határ nehéz átjárhatósága. A hatósága. A hatóság hatósága. Az egyenruha oldalán >

Tovább

A SZHP/VMSZ hatalom 100 napja

A szabadkai és a zentai „számadás” arra utal, hogy a VMSZ és a SZHP – a >

Tovább

Csantavéren galoppol a bűnözés!

Mindez – csodával határos módon – a falu vezetőségét nem irritálja. Az ő szemüket ez nem >

Tovább

A KULTÚRDIKTATÚRA FOLYTATÓDIK!

A nyilvánosság A VMSZ elnökétől megtudta a Létünk pályázat eredményét, mielőtt a felhívást kiírták volna. Pásztor >

Tovább

Egyoldalú politikai oktatás

Minden akadémián, így a diplomáciain is tanuláskor elsősorban a tudományosságon, a tények megismerésén és nem az >

Tovább

Miféle nyitás?!

Pásztor Bálint és az apja nemhogy az értelmiség felé voltak képtelenek nyitni, hanem egyáltalán a magyar >

Tovább

A politikai felelősség elkerülésének kísérlete

II. Pásztor állítása, miszerint a sorkatonaság bevezetése ügyében Vučićtyal „közösen találnak mindkét fél számára elfogadható megoldást”, >

Tovább

„A mostani körülmények rosszabbak, mint egy évvel ezelőtt”!

“A mai körülmények rosszabbak, mint egy évvel ezelőtt, de az elégedetlen és a határozott polgárok száma >

Tovább