2019. július 18. csütörtök
Ma Szömér, Frigyes, Milla, Hedvig névnap van.
Alapító: Bódis Gábor & Németh Árpád (MCMXC)

Fiók

Felhasználónév:

Jelszó:

Legnépszerűbb

20 logó, amelyen csak mi, magyarok röhögünk

A Fika cafe egy svéd kávézó- és gyorsétteremlánc. A fika szó svédül kávét jelent. >

Tovább

Kínai fogamzásgátló

Trkala gyűjtéséből: Kínai fogamzásgátló tabletta magyar nyelvű tájékoztatója. Az OGYI úgy visszavágta, mint a kertajtót. A fogalmazványt eredeti >

Tovább

Rendőrségi jegyzőkönyvekből

Szebenitől. Egyszóval hiteles. >

Tovább

A legjobb motor a világon

István barátunk (a pocsolya túloldaláról) néhány szerkezet működését hasonlította össze: >

Tovább

A zsemle ára

Ma már semmi szükség sincsen se villanyórára, se gázórára! Miért? Mert ezek a mérőórák eredetileg azt >

Tovább

Beatles (összes)

Valaki nem kis erőfeszítéssel összegyűjtötte a bogarak összes dalát, amit egyik kedves látogatónk küldött csokorba szedve. Íme, >

Tovább

A legszebb női arc

Niki fedezte fel. >

Tovább

Sál vagy kendő kötése 25 módon, négy és fél percben

D. Viki fedezte fel, miként lehet változatos módon sálat/kendőt kötni: >

Tovább

Magyar-roma nyelvi rokonság

Gyenge Rózsika úrhölgy fedezte fel azt az adaptációt a videómegosztón, amelyik egyértelműen igazolja a magyar és >

Tovább

A Radetzky-induló hiteles története

Kínai történészek hitelt érdemlő dokumentumokkal igazolták, hogy Radetzky gróf (teljes nevén Johann Joseph Wenzel Graf Radetzky >

Tovább

Magyar takarítónő ejtette ámulatba Szerbiát

A 38 éves szabadkai takarítónő egy szerb tehetségkutató műsorban „felmosta a zsűrivel a padlót” – >

Tovább

Becstelen brigantyk

Agresszív, könyörtelen, véres... Tarantino! Megszokhattuk, hogy filmjei vérben úsznak, a vér az ő szignója. Vérrel festi >

Tovább

Non, je ne regrette rien

Az Eredetről

Agárdi Gábor
Agárdi Gábor
Non, je ne regrette rien

Azt már megszokhattuk, hogy Christopher Nolan képírói kézjegyei mind kiemelkedőek. Egy olyan veterán rendezőről van szó, aki pénzt és időt nem kímélve dolgozza ki munkáit, és egy egyszerűbb film ötletből is, mint a Tökéletes trükk, Batman: Kezdődik, vagy éppen a Sötét lovag, megszületik az igazi high concept mozi. Ha egy képregényt dolgoz fel, akkor nem egyszerűsít, nem próbálja a Denevérembert megszerettetni a gyerekekkel, mert nem nekik készít filmet, az ő célcsoportja a felnőtt gyerekek. Belebújik a DC Comics képregényeibe, és létrejön egy sötét alkotás. Visszaköszön egy vizuális képregény, minden homályos és hátborzongató elemmel, ami az eredetiben, azon a bizonyos színes nyomtatott papíron is ott van. Hans Zimmer muzsikája, és a számítógépesen kreált világ szimbiózisában pedig mindig ott leledzik a filozófiai vonal, mélyen elrejtve, de azért érezhetően lebeg, betör az agyunkba és anélkül gondolkodunk, hogy észrevennénk. Egyszóval Nolan gondolkodó blockbustereket, azaz „okos” közönségfilmeket alkot. Ebben a műfajban mozog otthonosan, itt tudja elérni azt, amit akar, és ha már beültünk egy filmjére akkor csak játszik velünk, mi pedig szemrebbenés nélkül követjük a mester minden utasítását. Nem ellenkezünk, elszáll az erőnk, és eléri, hogy csak arra figyeljünk, amit látunk, mert néha még azt sem hihetjük, amit saját szemünkkel észlelünk. Munkái egytől egyig olyanok, mint egy drog, függőséget okoznak, legalábbis arra a pár órára, amíg az élmény tart. A végén pedig erőtlenül sétálunk ki a moziból, nem gondolva semmire, csak néha kicsit a filmre. Már nem vagyunk a moziban, de a film még mindig bennünk van, mert, Nolan egy igazi vizuális hipnotizőr.

Azt mondják, hogy Eredet mozijával a tökéletesség felé törekszik, de ez így nem igaz, mert az Eredet maga a tökéletesség. Alapjaiban rengeti meg azt, amit eddig a tudományos fantasztikus filmekről gondoltunk, az a vizuális töltet pedig, amit magában hordoz, úgy robban szét mint egy atombomba, mi pedig csak ülünk és keressük a szemgolyóinkat a mozi padlóján, azt a két kis golyócskát, ami a film első felében esett ki az ámulattól. Az Eredet egy vizuális orgazmus, egy érzelmi katarzis, egy ősrobbanás. Megtört dimenziók, egymásba olvadó világok, keletkezés, pusztulása, a fizika törvényeivel való gyermeki játék, kaotikus rend.

Képzeljük el, hogy álmunkban egy álmot álmodunk, amely álomban azt álmodjuk, hogy álmodunk. Létrejön a négyszintes álom. A negyedik szint… gyakorlatilag ez az a végső álomhatár, ahová el lehet jutni. Innen már lehetetlen visszatérni, mert ha fel is ébredünk, akkor sem jutunk vissza az alvás előtti pillanatba, hanem egy álmok közötti világban bolyongunk, ötven, vagy akár száz évig is, mielőtt öregen egyedül meghalva visszajutunk az álmok előtti valós világba. A valóságba vezető egyetlen visszaút pedig egy ilyen többsávos álomból a halál. Ébredés után visszatérünk fizikailag fiatal mivoltunkba, testileg nem öregedtünk egy percet sem, de lehet, hogy örökre megtört tudatunk, lehet, hogy már nem is érzékeljük, hogy most az ahol vagyunk, az az álmok közötti dimenzió, vagy valóság. A valóság érzetének elvesztése pedig, akár öngyilkosságba is hajszolhat bennünket. Csak várunk, egy vonatra, ami majd jön, de nem tudjuk mikor és azt sem, hogy hová visz bennünket.

Az Eredet, egy álomtolvajról szól, aki betör mások elméjébe az illető álmán keresztül, és ellopja legféltettebb titkait, amik valahol ott őrződnek a tudat alatti legmélyebb bugyraiban. A célszemély tudja, hogy valaki majd egyszer el akarja tőle lopni gondolatait, ő készült, felbérelte az álomvédő zsoldosokat, de erre nem lehet felkészülni, ilyet még álmában sem látott, mert addig altatják, addig szendereg az álmok közötti világokban, míg eljut a negyedig és ötödik szintig, ahonnan már nincs kiút, ahonnan nem lehet felébredni, ahol szétcsúszik vagy éppen megszületik egy új világ, ahonnan az egyetlen valóságba való visszaút... a halál.

Egy lökés, egy esés, vízzel való érintkezés, mind mind az ébredés eszközei, de csak az egyszintes álmokban, csak akkor működnek, így csak akkor lehet felébredni, ha minden szinten, minden lökés, össze van hangolva.

DiCaprio által mesterien megformált hős jelleme, egy felvonóba zárt álomvilág. Az emeletek mind mind egy kedves emléket rejtenek, amely pillanatokat el kell zárni, mert csak így maradhatnak meg örökre, csak így marad az elme tiszta, ha külön tudja választani azt, ami valós, és azt, ami nem. Emlékekkel nem lehet álmot lopni, emlékekkel nem szabad álmodni, mert az veszélyes lehet.

Leo felnőtt, beérett, már nem az a babaarcú tinisztár, igaz színészmester vált belőle, de még mindig az igaz szerelmet keresi, még mindig hős szerelmes, még ott lebeg személyében Rómeó, amely szerep meghozta számára a világsikert. Keresi Desiréet, kutat a felvonó szobáiban, de emlékeit inkább kiölné magából, mert ha eljön a fekete kutya, akkor tőle nem lehet menekülni. A fekete kutya testébe bújt depresszió maga a halál, amely még álmában is utoléri az embert, hogy megölje, hogy felébredjen, aztán pedig, hogy a halálba taszítsa, ahonnan már nem ébred fel, mert ez már nem álom...

Nem bántam meg semmit – énekli Edith Piaf. A filmben is sokszor felcsendül a muzsika, jelezve, hogy most már fel lehet ébredni, vége a küldetésnek, ez az ő összehangolt rúgásuk, ébredésük, kis utalás Marion Cotillard, Piaf alakítására. Igaz itt nem francia, itt nem énekel, de itt is ő a Femme Fatale, aki a szálakat mozgatja, aki a filmben Caprio felesége, akitől jobb, ha mindenki távol tartja magát, ő az a bizonyos vonat, akire hősünk vár, a depresszió fekete kutyája, akit hősünk megpróbál elzárni elméjében, elfeledni örökre. Végül sikerül kiölnie magából felesége álmait, már nem kell menekülnie saját álmaitól, már végleg felébredt, itt várja az apja, és a gyerekei, akiket tíz éve nem látott. Igaz, gyerekei álmaiban gyakran visszaköszöntek, de arcukat sosem láthatta. Lehet, hogy még mindig álmodik? Lehet, hogy ez már a valóság? A film nem ad rá egyértelmű választ, de annyi bizonyos, hogy hősünk boldog. Legyen álom vagy valóság, ő a boldogságot választotta. Az egyetlen ember pedig, aki kicsit egyértelműbbé teheti a megoldást, Michael Caine, akinek csak három jelenése van a filmben, de amikor feltűnik a vásznon akkor sejthetjük, hogy ez a valóság, mert ő egy filmbéli álomnak sem része.

Álom és valóság határán is szól a muzsika, Non, je ne regrette rien – hallani ahogy énekelte füstös kávéházakban a törékeny veréb, Ma Mome Piaf, mert ő semmit sem bánt meg. Én sem bántam meg semmit, és már én is úgy érzem, hogy Leo az én elmémbe is beültetett egy gondolatot, mert végül is erről is szól a film, beültetni egy apró gondolatot egy ember elméjébe, amit aztán már nem lehet onnan kitörölni. Engem megvett, az én elmémbe Christopher Nolan, Hans Zimmer, Leo DiCaprio, Michael Caine és a többiek már beültették azt a gondolatot, hogy a film remek. Nolan képírói kézjegye mély nyomott hagyott az álomgyár filmes égboltján, megalkotta az évtized filmjét, ami lehet, hogy tényleg az évtized filmje, vagy az is lehet, hogy rendezőnk csak egy jó vizuális hipnotizőr. Persze most azt hihetnék, hogy nyitva hagyom ezt a kis ablakot olyan Eredetesen és kuszán, hogy önök döntsék el melyik állítás az igaz, de elmondom mindkettő, mert Chris Nolan remekül hipnotizál, az Eredet viszont az évtized filmje, ha nem több.

A Hans Zimmer által komponált főcímzene még mindig ott motoszkál az agyamban, hallom a fülemben. Elnyúló dallam, dobok, érzem, hogy valami közeleg, de közben megáll az idő, percekig, órákig, napokig, évekig áll, mert az álomban egy perc lehet akár egy örökkévalóság. Zimmer muzsikái egy témára épülnek, de ez most más, ez az emberi elme dallama. Az idő csak áll, az álmok muzsikája szépen lassan kibontakozik, én meg elmerültem, kikapcsoltam, mély álomban szendergek. Elmondtam mindent, és mégsem mondtam el semmit, mert az Eredet több, sokkal több, mert ilyet még álmukban sem láthattak.

2010. november 6.
Küldje tovább ezt a cikket.

Kommentek

Ehhez a cikkhez még nem fűztek megjegyzést.

Komment írásához be kell jelentkeznie.

Legfrissebb

Az emberi hülyeség 5 alapszabálya

Cipolla szerint a hülyeség olyan tulajdonság, amivel bárki rendelkezhet, egyetemi professzorok, tűzoltók és bolti eladók egyaránt. >

Tovább

Kabátjába rejtette vacogó kutyáját a Budapesten forgató Jennifer Lawrence

Az új szerep kedvéért még a hajszínét is megváltoztatta – a szőkéről barnára váltott –, s >

Tovább

Meghalt a világ leghíresebb magyarja

Öniróniával átitatott aranyköpéseiről is nevezetes volt. Arra riporteri kérdésre, hogy hány férje volt a következő kérdésre >

Tovább

Valaki egy vagyont fizetett ki Eva Braun bugyijáért

A csipkés bugyin ott van Eva Braun monogramja is, nehogy összekeverje valaki máséval. >

Tovább

Magyar származású trónörököst ünnepelt a nemzetközi arisztokrácia

Az esküvőre magyar főszakácsot és cigánybandát hozattak; a  magyar nép nászajándéka négy lipicai fehér paripa volt, >

Tovább

Trump lánya Putyin barátnőjével nyaralt Dubrovnikban

Wendi Deng 14 évig volt Rupert Murdoch felesége, 2013-ban viszont elváltak, a pletykák szerint azért, mert >

Tovább

A New York Post közölte Melania Trump meztelen képeit

Amerikának jogában áll tudni, ki akar elnök lenni, ki a potenciáls Fisrt Lady, aki a republikánus >

Tovább

Ezért repül az Echo TV-ből Szaniszló Ferenc

Széles Gábor megrettent attól, hogy Szaniszló a kormányt is kritizálta. Raport: >

Tovább

Felmondtak az Echo TV főpapjának, Szaniszló Ferencnek

A Széles Gábor nagyvállalkozó tulajdonában álló csatornára idei, év eleji adatok szerint a tévénézők 0,2 százaléka >

Tovább

Hatalmas politikai botrány tört ki az Eurovízós Dalfesztivál körül

Moszkva tajtékzik, bojkottal fenyeget az egyértelmű oroszellenes áthallások miatt. NOL: >

Tovább

Háborúellenes dallal nyerte az Eurovíziót az ukrán versenyző (videók)

Szerbia képviselője egy hellyel megelőzte a magyar Frediiet. >

Tovább

Prince AIDS-ben halt meg?

Az angol portál információi szerint az énekesnél hat hónapja diagnosztizálták a kórt, ám ő nem fordult >

Tovább