2020. szeptember 29. kedd
Ma Mihály, Gábor, Rafael névnap van.
Alapító: Bódis Gábor & Németh Árpád (MCMXC)

Fiók

Felhasználónév:

Jelszó:

Legnépszerűbb

Végre egy örömhír: a kvótareferendumon a határon túli magyar állampolgárok is részt vehetnek

És ez még jobb: akinek nincs magyarországi lakcíme, levélben adhatja le szavazatát. >

Tovább

Szeles Mónika exkluzív

1986-ban Mónika valahol Dél-Amerikában megnyerte a korosztályos világbajnokságot, s amikor hazajött, akkor készítettem vele ezt >

Tovább

Európa, a vén kurva

E sorok írójának csak az a törté­nelmi tapasztalat jutott osztályrészéül, hogy hintalovazás közben hallgassa végig az >

Tovább

The Orbán family’s enrichment with a little government help

„Azt hiszem elképednénk a jelenlegi magyar miniszterelnök korrumpáltságának mélységétől.” Hungarian Spectrum: >

Tovább

Churchill és Bódis békés szivarozása helyett jaltai konferencia

Tulajdonképpen egy farsangi szivarozáson kellett volna találkoznia a krími félszigeten Churchillnek és Bódisnak 1945 februárjában – >

Tovább

A gyertyák csonkig égnek

„Az ember lassan öregszik meg: először az élethez és az emberekhez való kedve öregszik.” Márai Sándor >

Tovább

Egyik gyakornokunk szülinapját ünnepeltük

A bohókás ünnepeltet a kezében tartott tábláról lehet felismerni, amelyik egyben az életkorát is jelzi. Még fiatal, >

Tovább

A kiválasztott nép ilyennek látja Európát

Spitzertől: >

Tovább

A Napló Naplója

Kissé élcelődve azt meséltük, hogy minden a Magyarzó Pistike bálján kezdődött, amikor Árpád a söntésnél találkozott >

Tovább

A fehér kabát

Gabor,I like your white coat.Your pal,Tony Curtis >

Tovább

Egy „Széchenyi-idézet” nyomában

„Minden nemzetnek olyan kormánya van, aminőt érdemel. Ha valami oknál fogva ostoba vagy komisz emberek >

Tovább

Szeretet

Amíg egy férfi új autóját fényezte, a kisfia felvett egy követ, és vonalakat karcolt az autó >

Tovább

Párbefolyás, (ön)cenzúra

A sajtóban mindent és mindenkit meg lehet vásárolni?

Bozóki Antal
Bozóki Antal

A délvidéki/vajdasági magyar médiában folyamatban van, tehát, az egyik oldalon, a pártbefolyás növelésére, az egyszólamúság megvalósítására való törekvés (kerüljön az bármibe is) és,  a másik oldalon, a szakma becsületéért, a tárgyilagos tájékoztatásra irányuló szándék közötti egyenlőtlen küzdelem. Bozóki Antal (Bozóki Antal blogja):

A nemzeti kisebbségi/közösségi jogok tartozéka az anyanyelvű tájékoztatás biztosítása. Persze az sem mellékes, hogy ez milyen módon történik. Az országot, a társadalmat minősíti, hogy szabad-e a sajtó, a média? Kik irányítják a nyomtatott és az elektronikus médiát, milyen a tájékoztatás jellege, kinek, melyik pártnak a befolyása alatt van stb.?

Szerbiában köztudottan gondok vannak a sajtószabadsággal (is).

Az Európai Parlament, a 2017. június 14-i állásfoglalásának  22. pontjában,  a(z  Európai Bizottság) Szerbiáról szóló 2016. évi jelentéséről (2016/2311(INI)), „ismételten aggodalmának ad hangot amiatt, hogy nem történt semmilyen előrelépés a véleménynyilvánítás szabadságának és a média öncenzúrájának javítása érdekében, amely jelenség egyre rosszabbodik; hangsúlyozza, hogy az újságírókkal szemben alkalmazott politikai beavatkozás, fenyegetések, erőszak és megfélemlítés, többek között fizikai támadások, szóbeli és írott fenyegetések, valamint a tulajdont érintő támadások továbbra is aggodalomra adnak okot; […] felhív a médiatörvények teljes körű végrehajtására; […] hangsúlyozza, hogy teljes átláthatóságra van szükség a médiaorgánumok tulajdonjoga és a média finanszírozása terén; ösztönzi a kormányt, hogy garantálja mindkét közszolgálati médiaszervezet függetlenségét és pénzügyi fenntarthatóságát, a kisebbségi nyelvű médiatartalmak pénzügyi életképességét és a közszolgálati műsorszolgáltatók szerepének növelését e téren”.

A vajdasági magyar közösség életében, de a Magyar Nemzeti Tanács (MNT) tevékenységében is az anyanyelvű tájékoztatás  volt az utóbbi két évben „a  legtöbb feszültséget megélő és gerjesztő tevékenységi terület”, s ez „kiáltó botrányoktól” sem volt mentes. Ezek legfőbb kiváltó oka, hogy a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) a magyar médiák többségét (elsősorban a Magyar Szót és a Pannon RTV-t, de Hét Nap hetilapot is) „meglovagolta”/közvetlen, vagy közvetett ellenőrzése alá vonta.

Az utóbbi néhány hónapban több olyan esemény is történt a sajtóban/sajtóval, amelyek – ilyen vagy olyan módon – a tájékoztatásunkat is érintik/befolyásolják:

Pártellenőrzés alóli kitörés volt és az újságírói szakma becsületének megvédésére irányult a Szabad Magyar Szó „független vajdasági magyar közéleti fórum” elindítása 2016. október 23-án, az ötvenhatos magyar forradalom és szabadságharc hatvanadik évfordulóján.

Az új internetes portálnál zömében azok az újságírók kezdtek el dolgozni, akik 2016 nyaráig a Magyar Szónál voltak munkaviszonyban.  Az új lap megjelenését azzal indokolták, „napjaink Magyar Szója mára teljesen elvesztette az irányérzékét, és letért arról az útról, ami az eredeti küldetése”.

A Szabad Magyar Szó számos olyan írást is közölt, amely a magyar közösség lényegi problémáival és útkeresésével foglalkozik. A legutóbbi ilyen írás (igaz „vendégszerzőtől”) az Elnök úr, mi vagyunk az Ön lelkiismerete!

Továbbra is bátorítani, ösztönözni kellene a szerzőket a szűkebb és a szélesebb közösség helyzetével, problémáival foglalkozó elemző, tényfeltáró, oknyomozó, bíráló írások publikálására.

A SzMSz beállítottságával kapcsolatban azonban kételyt ébreszt az olvasóban, hogy Kókai Péter, az egyik alapítója és egyben főszerkesztője, újabban a Családi Kör hetilapot kiadó Sajtószabadság Alapítvány igazgatója, a Magyar Mozgalom társelnöke is.

A Szabad Magyar Szó május 21-én útjára indította új szolgáltatását a Szabad Magyar Szó Rádiót. „A hét legfontosabb hírei” most már nem csak olvashatók a Szabad Magyar Szóban, de a SzMSz Rádióban meg is hallgathatók.

Július 30-án a SzMSz közölte, hogy – médiaújdonságként – „elindította podcast szolgáltatását”, annak érdekében, hogy „a hírek, műsorok minél hatékonyabban és minél inkább felhasználóbarát módon jussnak el”a hallgatókhoz.

Az SzMSz Rádió jelenleg két csatornán sugároz, az egyiken hírműsorokat, a másikon pedig közéleti műsorokat. Bejelentette, hogy hamarosan egy harmadik csatornát is elindít, melyen szórakoztató tartalmakat talál majd a hallgató.

Június 11-én arról értesültünk, hogy „kirúgták a Hét Nap korábbi főszerkesztőjét”. A közösségi médiában tette közzé Tomek Viktor, a Hét Nap korábbi főszerkesztője, újságírója a hírt, hogy „cége többet nem tart igényt rá”.

A háromgyermekes újságíró a Szabad Magyar Szónak az eset kapcsán azt nyilatkozta, nem lepte meg a felmondás:

„Semmi meglepő nincs ebben, hiszen két hónapja nem dolgozom a Hét Napban. Számítottam erre. Kértem ugyan a cégben fizetetlen szabadságot, hiszen mások is folyamodtak ehhez a megoldáshoz, de ami jár másnak az egy »rosszmagyarnak« nem jár. De tulajdonképpen ez sem számít, mert (másokkal ellentétben) jómagam nem tudom eltartani öttagú családomat húszezer dinárból, ami marad azt követően, hogy a fizetésemből levonják a harminc évre felvett lakáshitel törlesztő részletét. Mindenképpen más munkahely után kellett tehát néznem, elsősorban egzisztenciális okok miatt, másodsorban pedig azért, mert már nem éreztem magam jól a szerkesztőségben. A történet nem új, hiszen tudjuk, az irányelv egyesek számára az, hogy »Teszünk róla, hogy önszántából húzzon el…«. Esetemben is ez történt”.

A Vajdasági Rádió és Televízió közszolgálati médiaház igazgatóbizottsága június 19-én új szerkesztőket nevezett ki a kisebbségi szerkesztőségek élére. A magyar szerkesztőség élére Szakács Áron került.

– Az RTV igazgatóbizottsága megállapította, hogy a megválasztott jelöltek, akik a közmédiában teljesített eddigi munkájukkal bizonyították szakmai rátermettségüket, továbbra is hozzájárulnak majd a kisebbségi nyelvű szerkesztőségek fejlődéséhez – olvasható a kinevezésekről szóló írásban.

A Napló internetes portál viszont „az egykori Újvidéki TV magyar szerkesztősége függetlenségének további megnyirbálását várja, miután a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) vezetőségi tagjának rokona került a csapat élére”.

Közben a magyar médiáért – valójában a közvélemény befolyásolásáért – folyó küzdelem is tovább „fokozódott”. Nem véletlenül, hiszen Magyarországon jövőre általános választások lesznek.

– Újabb 380 millió forintot kapott a Bethlen Gábor Alaptól (BGA) a szakmai szervezetek által csak a VMSZ által irányított pártmédiaként számon tartott Pannon RTV, és további 5 milliót a Magyar Ház Alapítvány, amely a médiaháznak otthont adó épületet igazgatja. Ezúttal a támogatási cél a Pannon Médiaház beruházásainak folytatása és az ingatlan működési költségeinek biztosítása volt. Ezzel pedig a BGA nemzetpolitikai célú támogatásokban részesülő 21 pályázó közül a Pannon egymaga a támogatási összeg közel 60 százalékát kapta meg.

[…]

A Pannon RTV az utóbbi időben óriási közpénzforrásokra tett szert, így aztán jelenleg nagyjából annyi munkatárssal dolgozik, mint Magyarország piacvezető hírportáljai. Az alkalmazottak számáról és a felhalmozott pénzekről maga Bodzsoni István, a Pannónia Alapítvány ügyvezetője, a Pannon RTV igazgatója beszélt még januárban, amikor elmondta, hogy 101 állandó és nagyjából 40-50 külsős munkatársuk van jelenleg (több mint a Vajdasági RTV magyar szerkesztőségének volt a fénykorában – B. A.), illetve, hogy a Pannónia Alapítvány vagyona jelenleg meghaladja a 3,5 millió eurót.

A támogatások folyamatosságára nem lehet panasz, a most jóváhagyott forrásokkal együtt csak az utóbbi időszakban nagyjából egymilliárd forint támogatást kapott a Pannon – közölte július 24-én a DélHír portál.

 A magyar kormány augusztus 18-án rendeletet hozott, miszerint a Magyar Szó Kft-nek 500,00 millió forint (1.646.541 euró, vagy 196 millió dinár!) „költségvetési támogatást” nyújt „beruházásra”. Hogy milyenre, az viszont már hozták nyilvánosságra.

Bódis Gábor kiszámolta, hogy „a Magyar Szó fél éves költségvetését kapta ajándékban a kormánytól”. – Belgrád sem panaszkodhat: áfa címén az összeg 20 százaléka a szerb költségvetésbe megy – írja Bódis.

„Az alig néhány ezer példányszámban megjelenő napilap” – az impresszum szerint – a Vajdaság Autonóm Tartomány, a Magyar Nemzeti Tanács, a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkársága, a Bethlen Gábor Alapítvány támogatásában is részesül.

Félreértés ne essék: A magyar kormány minden beruházásának örülni kell, hiszen erősíti közösségünket. A jelen esetben viszont félő viszont, hogy a magyar adófizetők pénzét a Fideszre való szavazásra és a Szerb Haladó Párttal (SNS) hatalmi szövetségben lévő VMSZ befolyásának növelésére, magyarán a pártpropaganda fokozására, használják fel. Ennél sokkal okosabb, fontosabb és szükségesebb dolgokra is költhették volna! Figyelni kelle(ene) a pénz útját! (Ha lenne tényfeltáró újságírás.) Nem alaptalanul mondta az egyik volt újságíró ismerősöm, hogy „pénzért mindent meg lehet vásárolni”. De szerencsére nem mindenkit, tenném hozzá.

Június 29-én a Családi Kör hetilap bejelentette: „A következő számtól új csapat folytatja a lap szerkesztését és kiadását”.

Az 1990. december 24-én indult egyetlen, a fejlécben (egyetlen) függetlenként feltüntetett délvidéki/vajdasági magyar hetilap nyolc száma került eddig az olvasó kezébe.

Mostanáig azonban nem láttam/olvastam egyetlen írást sem, amelyik elemezte volna az új lap szerkezetét, tartalmát, hogy történtek-e és milyen változások a lapban. Lehet, hogy a nyár miatt, de az is, hogy már senkit nem is érdekel, mi történik a sajtóval/sajtóban?

A délvidéki/vajdasági magyar médiában folyamatban van, tehát, az egyik oldalon, a pártbefolyás növelésére, az egyszólamúság megvalósítására való törekvés (kerüljön az bármibe is) és,  a másik oldalon, a szakma becsületéért, a tárgyilagos tájékoztatásra irányuló szándék közötti egyenlőtlen küzdelem.

 

2017. augusztus 31.
Küldje tovább ezt a cikket.

Kommentek

Ehhez a cikkhez még nem fűztek megjegyzést.

Komment írásához be kell jelentkeznie.

Legfrissebb

A rossz közérzet lázadása

Az unokák elégedetlenek az középnemzedéki apák konformizmusával¬; ez még nem rendszerváltás a „szelíd tüntetések” még csupán >

Tovább

Új szintézis?

Azon töprengve, hogy a memoárokban és a regényekben sokat írtak azokról a hontalanokról, emigránsokról, száműzöttekről, kozmopolitákról, >

Tovább

„Sajnálatos, hogy templomainkban helyt nyer a választási kampány.”

A véemeszes magyar érdekvédelem – a Szerb Haladó Párttal kötött elvtelen szövetség miatt – semmi eredményt >

Tovább

A nemzetállam keblére öleli még a „tékozló fiait” is

Ezért nem nevezhető hontalannak az, aki egyik várost felcseréli egy másikkal, mert ott jobban érzi magát. >

Tovább

Szerbia egyetlen csatlakozási fejezetet sem nyitott az idén

A dokumentum hangoztatja, hogy „a nemzeti kisebbségek védelmét Vajdaság AT-on kívül fejleszteni kell”. Mintha a Vajdaságban >

Tovább

Azt hallom, csoda történt Washingtonban

Ez történik most is, és így marad időtlen-időkig, ha időközben nem tör ki egy regionális háború. >

Tovább

Osztozkodás a lőporos hordón

A Nyugat-Balkán – leánykori nevén Jugoszlávia plusz Albánia – befolyásolásáért többen vetekednek: az EU, az USA, >

Tovább

Botrány Újvidéken

Szerbia ezúttal kiállította saját igazolványát, az osztályzaton nem csodálkozom. Ellenben miért hallgatnak a polgárok? Félnek? Tudják, >

Tovább

Menekülés a magányból a forradalomba

A Menj és szenvedj te is, című, a Nyugatban megjelent naplójegyzetei elárulják, hogy semmiképpen sem az >

Tovább

Javasasszonyok és politológusok

A szerb kormány szerint Vučić történelmi jelentőségű győzelmet aratott. Mások szerint úgy ült a fotelén gőgösen >

Tovább

Kettős nyomás alatt

Nem kell azonban szem elől téveszteni a tényt, hogy Szerbiában a médiák új tulajdonosai a hatalmi >

Tovább

Örömünnep Szerbiában

Nem irigylem a szerbiai politikusokat sem. Hogyan lehet kormányozni egy nemzetet, amelynek lelkében ilyen mély ellentmondások >

Tovább